Under vårterminen 2011 kommer eleverna i klass 9B på Skogstorpsskolan att blogga om sina bildarbeten. Allas bloggar finns länkade till den här sidan.

Veckorna 2-7 arbetar vi med samtidskonst och livsfrågor, 9-15 arbetar vi med parafraser och 17-22 arbetar vi med design. I bloggen publicerar eleverna sina bilder och redogör för sin process.

Kommentera gärna!

torsdag 3 mars 2011

Nytt tema -nya uppgifter!

Under veckorna 9-15 arbetar hela skolan med tema mat. Jag tolkar det som att jag ska feeda mina elever med en massa konst och kultur ;-)

Parafraser låter väl som något gott, frasigt och tjusigt som man kan hitta på ett läckert buffébord?! …..men det har faktiskt ingenting med mat att göra, utan jag har valt det ämnesområdet som en naturlig följd av all den konsthistoria som vi har läst i vinter. Parafras betyder nytolkning eller bearbetning av en text, bild eller målning. Vi ska helt enkelt bearbeta kända konstverk och skapa nya personliga bilder utifrån dem, både med digitala och traditionella tekniker.

På bildlektionen i onsdags fick klassen se exempel på parafraser gjorda utifrån några av våra mest kända konstverk: Flickan med pärlörhänge, Frida Kahlos självporträtt, Frukost i det gröna och Mona Lisa. Sedan arbetade de i grupper med att skapa egna parafraser i collageteknik utifrån bilder som de fick av mig. Elevernas bilder blev jättehäftiga: jag ska lägga ut bilder på dem här i bloggen.

Nu tutar vi och kör igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar